Dankbaar zijn is een levenshouding

Dankbaar zijn is een manier van waarderen wat er is. Ook in moeilijke of zware tijden. Want wanneer je dan iets kunt zien en voelen waar je dankbaar voor bent, ben je dicht bij je hart. Je vibratie is hoog op dat moment. Dat zorgt er voor dat je meer van hetzelfde naar je toe haalt.

Het beoefenen van dankbaarheid is een continue proces. Er komen altijd nieuwe situaties op je pad die jouw specifieke aandacht vragen; veranderingen. Ze vragen aan jou om er op te anticiperen. En dat is soms best een uitdaging.

Dankbaarheid kun je dagelijks oefenen door ook bewust dankbaar te zijn voor de positieve dingen in je leven. Een klein gebaar van een ander, of iets kleins dat je ergens extra aan hebt toegevoegd.

Hieronder deel ik tien manieren om dankbaarheid te beoefenen. Er zijn zeker nog meer mogelijkheden. Voel je daarom vrij om jouw manier van dankbaarheid beoefenen te delen.

 

  1. Benoem voor je gaat slapen drie dingen waar je die dag dankbaar voor bent. Je slaapt daardoor vrediger is, waardoor je ook vrediger wakker wordt.
  2. Bedank mensen/dieren die betrokken zijn geweest bij het tot stand komen van je maaltijd. Van producent tot leverancier, tot kok en/of serveerster. Zij zorgen dat je kunt eten waar jij trek/behoefte aan hebt.
  3. Koop een mooi notitieboekje om je dankbaarheid in te delen. Wat je opschrijft beklijft meestal beter. En je kunt later altijd nog eens terugkijken om een gevoel van dankbaarheid op te roepen.
  4. Bedank mensen als ze iets voor je gedaan hebben. Ook de mensen die dicht bij je staan. Het is niet altijd vanzelfsprekend dat ze dat doen. Maar juist als het vanzelfsprekend is, is een bedankje een bewuste manier van waarderen. We horen het allemaal wel eens graag.
  5. Sta eens wat vaker stil in het moment en wees daar dankbaar voor. Het moment waarnemen schiet er nog wel eens bij in. Zet desnoods het alarm van je gsm om bewust te voelen hoe je je in het moment voelt. Wees gewoon dankbaar dat je dat moment voor jezelf neemt.
  6. Doe een ochtendgroet ritueel als start van je dag. Dankbaar zijn voor een nieuwe dag opent je mind voor wat de dag je brengt. Je zult merken dat je flexibeler wordt naarmate je dit meer beoefent.
  7. Maak een dankbaarheid mantra. Bv. Danyahvad (Sanskriet voor dankjewel voor het leven en alles wat op je pad komt) De gezongen mantra hiervan vind je via deze link. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen mantra creëren. Hoe vaker je iets herhaalt, in jezelf of hardop uitspreekt, hoe beter het beklijft.
  8. Zie iets positiefs in een onverwachte of moeilijke situatie. Het is een oefening om juist in die momenten toch een vorm van dankbaarheid te ervaren. Maar wie goed kijkt, ziet het.
  9. Denk eens terug. Een week. Een maand. Of langer. Ga eens na water er allemaal is geweest of gebeurd waar je dankbaar voor kunt zijn. Je zult verrast zijn door de hoeveelheid gebeurtenissen waar je een vorm van dankbaarheid in terugvindt.
  10. Toon iemand met een zelfgemaakt cadeautje jouw dankbaarheid. Je krijgt meteen een reactie van dankbaarheid als je iemand verblijdt met een home made cadeautje. Een kaartje kan al wonderen verrichten.

Dankjewel voor het lezen. Ik wens je veel mooie dankbare momenten.

Volg Krachtig Anders via